Býváte na podzim často nachlazení? Pomohou vám šípky

 Býváte na podzim často nachlazení? Pomohou vám šípky

Pomalu se blíží podzim. S ním přichází i snižování teploty, vítr a déšť. To mívá za následek rýmu či nachlazení, v horším případě pak angínu či propuknutí chřipkové epidemie. Lidský organismus s nástupem podzimu oslabuje, proto tyto nemoci trápí téměř každého. Většina z nás pak sáhne po vitaminu C z lékárny či pije šípkový čaj. A očekává zázraky. Dokáže však skutečně Céčko vyléčit nachlazení nebo rovnou chřipku?

Není snad člověka, který by nevěděl, že vitamin C je pro lidské tělo nepostradatelný. Všichni víme, že Céčko podporuje imunitu a je důležitým antioxidantem. Má pozitivní vliv na tělo a podporuje hojení svalů i šlach. Známé jsou i jeho regenerační účinky. V čem se chybuje, je správné dávkování.

Kolik vitamínu C tedy člověk vlastně potřebuje?

Doporučená denní dávka vitaminu C pro dospělého je 80 mg. Aktivní sportovci mohou dávku zvýšit i na 200 mg. Jinak lékaři vyšší dávky Céčka nedoporučují. Platí, že časté podávání vysokých dávek vitaminu C nemusí být zdraví prospěšné. Vitamin C se rozpouští ve vodě a jeho přebytek pak tělo vylučuje močí. K předávkování tedy nemůže dojít. Zbytečně se však vyššími dávkami zatěžují ledviny a hrozí riziko tvorby ledvinových kamenů.

Je vitamín C lékem na nachlazení?

Zejména při chřipkových epidemiích lidé velmi často v lékárnách sahají po balení vitaminu C. A spoléhají na něj jako na zázrak, jež je zbaví jejich obtíží. To už je ovšem pozdě. Vitamín C není lék. Je vynikající na prevenci, zvýšení odolnosti našeho organismu. Již propuklá nemoc se ale podáváním vitamínu C nezkrátí ani nezastaví. Aby nás Céčko ochránilo, je potřeba ho doplňovat preventivně. Lékaři doporučují začít už na konci léta. Tím se posílí organismus natolik, že se proti nachlazení i chřipkám stane lépe odolným.

Vitamin C se doporučuje podávat přírodní

V lékárnách existuje nepřeberné množství různých pilulek či šumivých nápojů s vitaminem C. Obsahují potřebnou denní dávku a jejich užití je tedy velmi pohodlné. Dobrá zpráva je, že tělo dokáže Céčko zpracovat z přírodních zdrojů stejně, jako z těch umělých. Tablety nebo šumivé nápoje jsou tak jednoznačně pohodlnější cestou k získání potřebné imunity. Výzkum prokázal, že je jedno, zda pořídíte tabletu rychle vstřebatelnou či s postupným uvolňováním účinné látky. Výsledný efekt je přibližně stejný.

Vhodnější je dát přednost přírodním zdrojům vitamínu C. Které to jsou? Základem je pestrý jídelníček. Tělo si pak samo vezme vše, co potřebuje. Vitamin C je v ovoci i zelenině. Asi nejvíce ho obsahují šípky, citrusové plody nebo jablka. Také se doporučuje růžičková kapusta nebo paprika, popřípadě černý bez.   Pozor však na tepelnou úpravu. Vitamin C se  zpracováním a vařením ničí. Uvádí se, že úpravou se ztrácí až polovina obsahu vitamínu. Ideální je jíst zeleninu či ovoce syrové. Nechce se vám denně křoupat kvanta syrové zeleniny? Tak pijte bylinné čaje.

Na podzim jsou nejdostupnějším zdrojem vitamínů šípky.

Ve 100 gramech šípků je přibližně 200 mg vitaminu C, což je více, než mají například citrusové plody. Pro šípky mluví i to, že obsahují i další vitamíny (např. vitamín A, vitamíny skupiny B, vitamín E) i draslík, vápník, pektin nebo železo. Šípkový čaj je vhodný i pro těhotné ženy.

Ideální prevencí proti nachlazení či na kašel je tedy šípkový výluh. Ale pozor. Pokud si čaj připravujete tradičním způsobem – to je zalitím vroucí vodou – děláte chybu. Tak totiž šípky ztratí většinu vitamínů. Vhodnější a hlavně účinnější je připravit si výluh za studena.

Kdy šípky sbírat a jak je dále zpracovávat?

Na šípky nechoďte k silnici, lepší je najít si vhodný keř ve volné přírodě. Nejvhodnější dobou pro sběr šípků je září a říjen. Později už ne – přezrálé šípky se sbírat nedoporučuje. Ideálně na šípky vyrazte, když je sucho. Sbírat se mají pouze zralé plody, tvrdé a oranžové barvy.

Čaj z šípků se dá připravit z čerstvých plodů, stejně jako ze sušených. Pokud šípky sušíte, je lepší jejich schnutí urychlit. Doporučuje se je sušit rozložené u mírného zdroje tepla, například na topení. Spotřebovat by se měly do jednoho roku.

Jaký je správný recept na šípkový čaj?

Ať už použijete šípky čerstvé nebo sušené, tím nejdůležitějším je nepoužívat vroucí vodu kvůli zachování vitamínů. Obecně se uvádí dávkování 20 g šípků na litr vody. Pokud vám vadí typická natrpklá chuť, je možné čaj osladit. Ideálně slaďte medem.

Čaj z drcených sušených šípků

připravíte přelitím šípků šálkem vlažné vody. Směs nechejte minimálně tři hodiny stát za občasného promíchání. Potom se nálev přecedí a buď zalije vodou teplou maximálně 70 oC nebo lehce ohřeje. Nevařte jej.

Domácí šípkový čaj ze syrových plodů

se připravuje podobně a při správné přípravě má vyšší obsah vitamínů než ze sušených. Čerstvě natrhané šípky se mohou použít celé, rozdrcené anebo rozmixované. Zalijte je studenou vodou a nechejte odstát do druhého dne. Pak vodu zahřejte na maximálně 70 oC a nálev v této teplotě udržujte asi 10 minut. Po scezení je čaj hotový.

Vitamín C má tedy beze sporu pro lidský organismus prospěch. Správně podáván zvyšuje odolnost člověka. Rozhodně však není lékem na nachlazení. Nicméně je velmi účinnou prevencí. S preventivním posilováním organismu vitamínem C je nutné začít již na sklonku léta, kdy je k dispozici ještě mnoho přírodních zdrojů. Později je možné přírodní zdroje doplnit i Céčkem z lékárny. Nepodceňujte prevenci a posilujte svůj organismus  – odrazí se to ve vaší odolnosti při podzimních plískanicích.

Doporučené články