Jak vybrat balanční podložku

 Jak vybrat balanční podložku

Udržet rovnováhu se zdá lehký úkol, ale jen do té doby, než si stoupnete na balanční podložku. Až si to vyzkoušíte, jistě si všimnete, že pro udržení rovnováhy jsou potřeba svaly téměř celého těla. Tím pádem jde o efektivní cvičení s pozitivním dopadem i na běžný život.

S balanční podložkou přidáte nové cvičební výzvy a posílíte svaly, na které běžné cviky necílí. Způsoby využití nejrůznějších druhů balančních podložek jsou široké a právem patří mezi velmi oblíbenou cvičební pomůcku. Skvěle je využijete na domácí cvičení, jen je potřeba vybrat si nejvhodnější model. S tím vám pomůže praktický návod níže.

Na co se zaměřit při výběru balanční podložky

Před prohlížením nabídky a výběrem konkrétní varianty si dopředu promyslete následující kritéria.

  • Nosnost podložky
  • Rozměry a váha
  • Použití materiál
  • Nastavitelnost obtížnosti cvičení
  • Jednostranná nebo oboustranná varianta

K čemu je balanční podložka a proč s ní cvičit

Balanční podložka představuje moderní pomůcku pro cvičení ve fitness centru, doma či kdekoliv jinde. Je určena pro posilování hluboko uložených svalů, jejichž úkolem je udržovat rovnováhu. Podporuje efektivní trénink, rozvoj svalové hmoty a hodí se pro zpestření cvičení. Jde o pomůcku vhodnou pro osoby jakéhokoliv věku a sportovní výkonnosti, protože podle vybraných cviků si sami uzpůsobíte náročnost tréninku.

Zařazením balanční podložky do tréninku pomáháte budovat funkční svalové skupiny pro zlepšení držení těla i koordinace. Hodí se pro základní cviky, jako jsou dřep, klik, pozice prkna, výpady a podobně. S trochou cviku pomohou i při kardio tréninku a dají se zařadit také do posilování. Jejich používání doporučují zkušení trenéři a fyzioterapeuti. Cvičení na balanční podložce posiluje hluboký stabilizační svalový systém a napomáhá koordinaci i v běžném životě.

Typy balančních podložek

Balanční podložky je možné rozdělit na jednotlivé typy podle jejich konstrukce a vlastností. Každá varianta se hodí pro jiné druhy cvičení a má své výhody i nedostatky.

Jednostranné a oboustranné

U oboustranných balančních podložek můžete pro cvičení využít stranu se vzduchovou komorou i rovnou část, takže mají větší možnosti využití. Může jít o poměrně velké pomůcky, takže zapřemýšlejte nad místem pro cvičení.

Jednostranné balanční podložky bývají většinou menší a postačí pro základní cviky v domácím prostředí.

Podle tvaru

Dále je možné balanční podložky rozdělit podle tvaru a zhotovení na tři různé varianty.

Celogumové balanční podložky představují nejmenší variantu s menším průměrem. Vrchní strana bývá opatřena masážními body. Bývají nafukovací, takže se dají snadno převážet a v případě potřeby nafouknout. Seženete rovné i lehce vypouklé modely. Patří mezi levné cvičební pomůcky a dají se vzájemně kombinovat, kdy si pořídíte například dva kusy pro balancování na obou rukou či nohou.

Balanční podložky s plochou základnou neboli BOSU nabízí cvičení buď na vypouklé, nebo rovné straně. Díky tomu máte větší výběr různých cviků. Při cvičení v obrácené poloze, kdy na zemi bude zaoblená část je cvičení obtížnější a je potřeba dávat pozor před pádem. K dispozici jsou podložky s hladkým povrchem i varianty s masážními body.

Balanční desky bývají menších rozměrů a pro cvičení se využívá rovná strana. Balancování probíhá na spodní vyklenuté straně. Udrženo rovnováhy na této desce může být větší výzvou. Výhodou je nižší cena.

Jak vybrat balanční podložku

Aby bylo cvičení s balanční podložkou zábavné a přinášelo chtěné výsledky, je potřeby vybrat vhodný model na základě několika důležitých parametrů.

Obtížnost cvičení

Ještě předtím, než si balanční podložku pořídíte, zkuste odhadnout, jaká je úroveň vaší fyzické zdatnosti. Každá z variant má trochu jinou obtížnost, která se však dá poměrně jednoduše regulovat vhodně zvolenými cviky. Nejlepší možnou strategií je nejdříve si vyzkoušet jednotlivé typy balančních podložek například ve fitness centru, kdy zjistíte, na kterých se vám cvičí nejlépe. Náhradou osobního zkoušení mohou být nejrůznější recenze přímo u konkrétních produktů.

Nosnost

Maximální nosnost balanční podložky se odvíjí od toho, kdo s ní bude cvičit. Pokud si kupujete podložku pouze pro sebe, řiďte se hlavně svou váhou. V případě, kdy půjde o cvičební pomůcku pro více lidí, je lepší zvolit model s vyšší nosností. Sehnat se dají balanční podložky s nosností přes 150 kilogramů.

Rozměry

Při výběru rozměrů se řiďte tím, jaké prostory pro cvičení máte k dispozici. Pokud nejste limitování místem, můžete si pořídit větší balanční podložky. Pro občasné cvičení doma, kdy chcete své pomůcky vždy uklidit, se hodí malé gumové podložky, které v případě delšího nepoužívání vyfouknete a schováte do malé krabičky. S menšími podložkami se navíc lépe manipuluje a jsou lehčí na přenášení.

Příslušenství

Pro lepší využívání balanční podložky a větší množství cviků si pořiďte variantu s příslušenstvím. Může jít například o gumová madla. Praktickým doplňkem je také pumpička pro dofukování. K některým balančním podložkám je dodáván i návod na cviky či dokonce DVD s tréninky.

Kolik stojí balanční podložka a kde ji koupit

Základní balanční polštářek pořídíte za zhruba 200 korun. Větší balanční podložky a BOSU s příslušenstvím začínají na ceně 1 000 korun. Profesionální modely pořídíte za cenu od 3 000 do 5 000 korun.

Balanční podložky zakoupíte v obchodech se sportovním vybavením a pomůckami. Velký výběr najdete na internetu, kde si můžete pročíst recenze a zkušenosti uživatelů s danými modely. Pokud hledáte balanční podložku pro rehabilitační cvičení, nechte si přímo doporučit konkrétní typ od svého lékaře či specialisty.

Doporučené články